Blar i UiS Brage på forfatter "Joner, Maya Dybvig"
-
Children with language difficulties: identification and adapted language provision in Early Childhood Education and Care, and subsequent assessment by the Educational Psychological Service
Joner, Maya Dybvig; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Alvestad, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigated how children with language difficulties are identified, and which adapted provision is given in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) before referrals are made to The Educational Psychological ... -
Er det forskjell i barns leseferdigheter på nasjonale prøver i 5. klasse der foreldre har rapportert bekymring for barns språk ved skolestart?
Vasseng, Line (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å få kunnskap i sammenhengen mellom barns språk og leseferdigheter. For å undersøke dette ble det valgt problemstillingen: «Er det forskjell i barns leseferdigheter på nasjonale prøver i 5. ... -
Fange opp-følge opp : Tidlig innsats for barn i barnehagen med språkforstyrrelser, og relasjonen mellom tidlige svake språkferdigheter og senere leseferdigheter
Joner, Maya Dybvig (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)Det overordnede målet med denne Ph.d. avhandlingen var å undersøke hvordan norskspråklige barn med språkforstyrrelser ble identifisert og fulgt opp i barnehagen og støtteapparatet rundt, og om det var en relasjon mellom ... -
Hvordan tilpasser lærerne leseopplæringen for elever med svake leseferdigheter på 5. trinn?
Lothe, Therese Borsheim (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærerne tilpasser opplæringen for elever med svake leseferdigheter med fokus på 5. trinn. For å svare på problemstillingen var det nødvendig å få innsikt i lærernes ... -
Lærarar på 1. trinn sitt rapporterte arbeid med fonologisk bevisstheit i den fyrste leseopplæringa.
Onarheim, Elisa Lutro (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Temaet for masteroppgåva var arbeid med fonologisk bevisstheit i begynnaropplæringa. Formålet var å undersøkje korleis lærarar arbeider med fonologisk bevisstheit i den fyrste leseopplæringa på 1. trinn. For undersøkje ... -
Special education in Norwegian early childhood education and care: a document analysis of special education assistance provided to children with language disorders
Joner, Maya Dybvig; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Alvestad, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study aims to investigate the characteristics of special educational assistance provided to children with language disorders (LDs) attending ordinary early childhood education and care institutions (ECECs) in Norway, ... -
Staving og kjønn - en studie av gutter og jenters staveferdigheter fra 3. til 7. klasse
Joner, Maya Dybvig (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05-14)Tema for denne studien var staving og kjønn, med følgende problemstilling: I hvilken grad er det kjønnsforskjeller i staveferdigheter fra 3. – 7. klasse? Gjør gutter og jenter samme type feil? Studien ble foretatt med ...